Legg igjen ein kommentar

%s er allereie registrert LOGG INN eller Legg inn.

Feil brukernamn / passord

Orsak, du må være logga på å legge inn en kommentar.

Velkomen til LOVLEGs kommentarfelt! Vi set utruleg stor pris på at du vil dele dine tankar om serien. Du kan vere så anonym som du berre vil her (du kan gi deg sjølv eit alter-ego f. eks Mr. Pants eller Queen of the Spiders). Vi kjem til å kikke på kommentarane før dei publiserast for å sjekke at dei følger reglane. Reglane er:

Ikkje skriv personopplysningar om skodespelarar eller andre.
Ikkje gå til personangrep.
Ikkje bruk stygt eller hatefullt språk.

Gjer du nokre av desse tinga blir ikkje kommentaren publisert. Prøv å tenke på alle i kommentarfeltet som vener du ikkje har møtt enda. Det tenker vi. Hei alle nye venner!

90 kommentarer

Eldste
Populære Nyaste Eldste
1

Åååååh, Gunnhild. <3

Du er ein fantastisk venninne, men no må du tenke litt på deg sjølv også!

2
Enig!

Jeg kan heller ikke se for meg Sara strekke seg så innmari langt for å støtte Gunnhild.

Sara-karakteren minner meg litt om et par venninner jeg har hadde som ung, som tok det som en selvfølge at jeg skulle sette alt mitt eget til side for dem for å støtte dem igjennom en vanskelig periode (da bare jeg var god nok for dem), for så mer eller mindre å "dumpe" meg når det gikk bra for dem igjen - for da var jeg ikke "kul" og festlig nok, og kanskje minnet jeg dem om den vanskelige tiden, som de helst vil glemme. Men typisk er også at den typen likevel ofte kommer tilbake (gjerne etter noen år) for å få støtte igjen neste gang livet går dem imot. Da har jeg for min del ikke orket. Jeg er jo ikke mammaen deres heller.

3
Urealistisk

Man stryker ikke, man får ikke vurdering.

4

Og i forrige SMS skrev han at hun «nærmet seg fraværsgrensa», så det er ikke sannsynlig at hun har gått over nå. Dessuten skal man vise skjønn i mindre fag, opp til 15% kan være greit.

5
Kontaktlærer på vgs

Jo, det høres rett ut.

Siden gym har få timer per uke, og fraværsgrensa gjelder per fag (og ikke dager, som mange tror), er det sannsynlig.
10% fravær i gym er ved fire dobbelttimer, men 10 % fravær i feks norsk er ti dobbelttimer.

Faglærer skal sende varsel når eleven har mellom 5 og 7% fravær i faget. Det kan hende Gunhild hadde nådd 7% da hun fikk varsel (som også sendes skriftlig til foreldre), og at hun nå nådde 10% ved å ikke møte opp denne uka. Da får hun ikke bestått i gym, dersom hun ikke klarer å dokumentere noe av fraværet sitt med gyldig dokumentasjon. Strengt opplegg, ja helt enig.

Hvis du er i Gunhilds situasjon og det er vanskelig å få tak i gyldig dokumentasjon: snakk med kontaktlærer, helsesøster eller rådgiver på skolen din! Vi er der for dere og vil jo selvsagt at dere skal bestå i alle fag. Det går feks an å søke om permisjon for å være med andre på sykehus, og du kan gjøre flere avtaler med kontaktlæreren din enn mange tror - som ikke teller på fraværsgrensa.

Du kan ikke bare være borte fra jobb uten å si ifra. Det viktigste og beste med fraværsgrensa er at den tvinger elever til å bli flinkere til å si ifra, lærerne til å bli enda bedre kjent med elevene og skolen til å ta tak i eventuelle problemer tidligere. Uansett: snakk med noen voksne på skolen, vær ærlig hvis du eller noen rundt deg har det vanskelig, så ordner det meste seg. Vi har taushetsplikt og vil dere vel - ellers hadde vi ikke valgt å jobbe med ungdom.

6
også kontaktlærer på vgs

Det er ikke helt riktig å si at Gunnhild får "ikke bestått" i kroppsøving - hun får IV, altså "ikke vurdering". Gunnhild får IV i kroppsøving i første termin, men hun kan fremdeles redde seg inn til neste termin, så lenge hun ikke er for mye borte. Hun stryker med andre ord ikke. Og det er fremdeles håp.

Til "ja" her: Det er riktig at det går an å vise skjønn opp til 15 prosent fravær, men det er ikke faglærer som avgjør dette, det er rektor, og det må være gode grunner for det. Hvis de ikke får vite noe spesielt om hvorfor Gunnhild har høyt fravær i faget, har de heller ingen gode grunner til å la henne få karakter.

For øvrig er jeg helt enig med den første kontaktlæreren her: Snakk med lærer/rådgiver/helsesøster på skolen! Vi vil så gjerne hjelpe til, og det er ting vi kan gjøre, men vi er ikke tankelesere og har ikke overnaturlige evner. Derfor er det viktig at dere sier fra, så vi kan gjøre det vi kan for å fikse ting.

7
Til kontaklærer

Så fantastisk at slike som deg blir lærere! <3

8
Unnskyld

Gym har man på studie to timer i uka, det vil si at hvis en elev er borte uten godkjent fravær (legeerklæring) 2 slike dager får den ikke vurdering det halvåret. Altså 4 slike dager i året. Spyr man får man ikke legeerklæring. Noen steder får ikke elevene erklæring før 3.dagen med sykdom, og da kun fra dag 3. Det er et urettferdig system som ingen andre enn elevene det rammer hardest har noen rett til å mene er bra for dem eller ikke.

9
15 %

Man skal fortsatt vise skjønn opp til 15% i små fag, sånn som f eks kroppsøving 2x i uka. Og at bare elever har rett til å mene noe om hvordan skole skal drives, vel, det faller på sin egen urimelighet.

10
@15%

"Unnskyld" skrev vel strengt tatt at ingen andre enn elevene selv kan uttale seg om hvordan elevene opplever fraværsgrensen, eller hvordan de har lov til å oppleve den. Personen skriver ikke at elevene alene skal styre utdanningspolitikken. Synes også det ser ut til at du har litt vel stor tro på dette skjønnet som det er åpnet for. På bygda er det trynefaktor og slektstre som gjelder, særlig i små fag som gym der læreren ikke ser elevene så mange ganger i løpet av året. Vet læreren at man kommer fra en aktiv familie og kanskje driver med idrett på fritiden får man fort toppkarakter ut fra etternavnet alene. Og hvis læreren får for seg at man er en lat person pga. f.eks. overvekt skal det utrolig mye til for å motbevise det. At læreren da skal utvise skjønn til fordel for den eleven kan jeg virkelig ikke se for meg. Og ja, det er i strid med regelverket, men det skjer hele tiden.

11

samtidig får man ikke ordentlig karakter i gym før tredjeklasse (den som skal stå på vitnemålet). Må hun virkelig ta eksamen i gym, eventuelt, da?

12
Gråbein

Hvorvidt man passerer fraværsgrensen eller ikke, kommer jo an på antall timer det faget har. Et fag som gym har få timer, så det er ikke mye man kan være borte før grensen er passert (kontra eksempelvis norsk som man har, i alle fall da jeg gikk på gymnaset for ca. hundre år siden, flere ganger i uken).

13
15 %

Fortsatt skjønn i små fag, f eks gym. Der kan man strekke til (minst) 15%.

14
Kontaktlærer på vgs

Hvor har du dette fra? Dette er ikke en generell regel.

Dersom eleven har mellom 10 og 15% i fag uansett størrelse, er det kun skolens rektor som kan vise skjønn i hvert enkelt tilfelle. Skjønn vises på bakgrunn av dokumentasjon.

Problemet med denne regelen om skjønn, er at den tolkes forskjellig, og at rektorer ved noen skoler er snillere/strengere når de viser skjønn enn andre.

15
godt at lærere får vise skjønn!

har hatt mange fine lærere som har redda meg når verden har stått på hue. takket være dem har jeg fullført skolegang. at de tok seg tid til å snakke med meg når fraværet ble for høyt og overbeviste meg til å fullføre skoleåret likevel, istedet for å gi opp da ting var vanskelig. ekte medmennesker og fantastiske hjelpere!

16

Eg hadde det motsatt, dessverre. Gjekk eit heilt år på ein vgs der lærarar regelmessig såg meg bli mobba, dei såg meg ha panikkanfall, og at eg hadde for mykje angst til å gå til timene. Rektor protesterte på at eg fekk legeerklæring for angst og depresjon, på grunnlag av at "ho har for gode karakterar"... og eg måtte ha møte med rådgivar og foreldre som måtte krangle før rektor gjekk med på at eg kunne få arbeide heimefra og kun møte opp på prøver. Eg bytta skule neste år, og etter ei ny runde med legeerklæring og diagnostisering fekk eg endeleg på plass eit opplegg som funka for meg, på grunn av forståelsesfulle lærarar.
Eg er sterkt imot fråværsgrensa. Sjølv om den ikkje var på plass då eg gjekk på skulen, opplevde eg at lærarane på den første videregåande skulen min ikkje brydde seg om korleis eg hadde det, og ikkje gjennomførte nokon tiltak for at eg skulle få det betre. Eg måtte ta alt initiativ sjølv for å kalle inn til samtaler, få legeerklæring på at eg ikkje kunne komme på skulen, og formidle kva som var galt. Når eg hadde panikkanfall fekk eg kjeft og beskjed om å ta meg saman.
Eg hadde vært meir for fråværsgrensa viss ikkje prosentandelen var så latterleg låg, og viss dei i tillegg igangsette hjelpetiltak med betre helsetilbot på skulen. Mi skule hadde berre to timer helsesøster i veka, og sjølv om mange lærarar bryr seg om elevane, er dette ein personleg eigenskap og ikkje eit politisk vedtak som man kan lene seg på. Eg satte pris på lærarane mine på den andre skulen min, som faktisk brydde seg om korleis eg hadde det og som ønsket at eg skulle møte opp. Men eg måtte bytte skule for å finne dei. For meg ser fråværsgrensa ut som eit tiltak for å få late elever til å møte opp, men som utilsikta fungerer som ein streng straff for folk som er ressurssvake. Og man må lene seg på lærarar som arbeider ekstra for å komme gjennom eit slikt system.

17

da kommer vell Gunnhild til å forklare det til gymlæraren ?

eller ikke stå opp for seg selv og stryke

18

Okey okey okey....nå er jeg faktisk lei av Sara. Hun er rett og slett bare en dritsekk og en sykt dårlig venninne. På vært eneste klipp har jeg vært sånn «men Sara har det så dritt nå. Stakkars» men nå har jeg fått nok. Gunnhild fortjener så mye bedre. Sara går rundt og ødeleger alt for Gunnhild (Jeg vet at hun ikke gjør det med vilje men uansett) men Gunnhild tilgir henne fordi hun er så snill. Kan faktisk relatere meg mye til Gunnhild. Jeg vet hvordan det er å bry deg om andre og kun få dritt tilbak. Gunnnhild fortjener ikke dette.
Jeg blir så sykt sur ass!!

19
Kunne være fint

Hvis Sara fik øjnene op for hvordan hun bruger andre mennesker. Men jeg tror det går - har på fornemmelsen at i morgen vil Sara opdage det.

20
Enig!

Helt enig!

21
Liker vennskap!

Er ikke Sara sin feil. Tenk på hvor vanskelig det må være for henne å gå igjennom. Det er fraværsgrensen som ødelegger alt. Uansett tror jeg kanskje Gunnhild unngikk å dra til den gymtimen uansett.. hadde gjort det selv da jeg gikk på VGs for jeg hadde samme forhold til det som Gunnhil. Men idk. Syns det er fint at de tar vare på hverandre. Skole (gym) er ikke alt og Sara går virkelig gjennom noe og at de to holder sammen syns jeg er noe å sette pris på fremfor alt.

22

Jeg vet at Sara har det vanskelig, det er derfor jeg HAR vært ganske ok med hvordan Sara er. Hun har det vanskelig nå, men det gir ikke henne en rett til å oppføre seg som en dritsekk. Det er ikke det med fraværsgrensa som er problemet mitt, det er hvordan Sara snakker til Gunnhild. Gunhild prøver bare å hjelpe Sara men Sara er bare frekk. Når Sara har det dritt går hun til Gunnhild for å få trøst men så fort hun er ok igjen så virker det ikke som hun bryr seg om Gunnhild. Bare se hvordan Sara snakker til Gunnhild i dette klippet! Gunnhild prøver å komme med forslag til hva Sara kan gjøre men Sara er bare frekk og får Gunnhild til å føle seg dum.
Sara tar ikke vare på Gunnhild i det hele tatt, det er kun Gunnhild som bryr seg.

23
Møkkasystem

Stakkars skoleungdommene i dag med alt det der fraværsstresset. Jeg skjønner ikke poenget med å gjøre det så innmaaaaaari strengt, som det er blitt! Som om det ikke er stressende nok å være tenåring som det er.

Og karakterer i gym for studiespesialiserende, musikk og drama er helt meningsløst uansett.

24

Jeg gikk ut av videregående for fire år siden (før fraværsgrensen ble innført), og jeg priser meg lykkelig for at vi ikke hadde den, for da hadde jeg aldri fullført vgs i tide. Hadde en del fravær, men kom meg greit gjennom de aller fleste fagene. Fraværsgrensen hadde gjort at jeg ikke hadde kunnet studere nå, og det hadde vært helt krise. Og i tillegg klarer jeg fint å skille mellom skole og jobb når det kommer til fravær, og det tror jeg de aller fleste klarer. Har null fravær på jobb, og det er fordi det er en helt annen setting der sjefen er avhengig av at du møter opp. At fraværsgrensen forbereder ungdom på voksenlivet er et så irriterende argument. Ungdomstiden er vanskelig nok fra før, og jeg er sikker på at fraværsgrensen gjør hverdagen mye tyngre for mange.

25
fraværsgrænsen

er også en måde hvor man tvinger skolerne til at tage sig af elever som ikke trives og derfor har fravær. Det er måske ikke sådan det fungere men jeg synes jeg har oplevet at holdningændring på videregående hvor jeg har jobbet med at nedbringe frafald. Og det med fraværsgrænse gør at den enkelte lærer må bruge tid på at snakke med elever om fravær. Lige her fungerer det jo ikke så bra. Men det er også Gunnhild som ikke er helt ærlig. Hun burde gå til ham og tale om panik angst. For det er vel egenligt problemet i gys for Gunnhild. Aborten var jo bare en gang. Det andet har hun behov for hjælp til. Hvis hun er åben skal det nu nok gå tænker jeg.

26
Krav er bra

Det er ikke SÅ innmari strengt. 10 prosent = å være borte en hel dag annenhver uke. Det er ganske mye. Skolen må stille krav, hvordan skal skolen ellers forberede elevene på framtida? Tro meg, det skaper trøbbel om du er så ofte borte fra jobb som 10%. Når det er sagt synes jeg gymlæreren er litt kjapp her, bedre å sende sms og be Gunnhild komme og prate med ham, finne ut av hvorfor hun er borte, og snakke om hva som evt skal til for at hun skal møte opp.

27
Lærern

Det er faktisk som å være borte fra jobb hver tiende dag uten å oppgi grunn til sjefen. Såkalt gyldig fravær vil komme i tillegg.

Mitt beste tips: gå inn på Utdanningsdirektoratet og les reglene! Visste du at du kan være borte fra en time hvis du har en avtale med lærer og at det da ikke regnes som fravær? Det er nemlig en god del unntak til regelen... Mitt helhetsinntrykk da jeg leste dem var at det jammen var rom for å være mer borte nå enn da jeg gikk ut i 2005. (15% fravær. Det var egentlig heller ingen av oss som syntes det var rart at der var ei grense. ).

28
Dette er helt feil...

Systemet er faktisk veldig strengt. Det er kun legeattest som gjør at vi lærere kan klikke i ruta som sier " regnes ikke med som fagfravær" 3 dobbelttime borte i gym før jul og du får ikke vurdering. Altså 6 timer og du er over 10 % Et skoleår har ca 1330 timer. Hvis du har 6 timer fravær i gym også etter jul får du ikke bestått skoleåret!

29

Det er ikke 10% totalt, det er 10% pr fag. Som flere personer har skrevet tidligere, hvis man er borte to ganger fra gym i løpet av et halvår uten å ha legeerklæring så får man ikke vurdering i faget. Det er faktisk veldig strengt, spesielt med tanke på at man som arbeidstaker har mulighet til å ta ut egenmelding når man er syk. Som elev har man ikke mulighet til det.

30
15 %

...og som jeg har skrevet tidligere, så kan man altså vise skjønn i små fag, f eks gym.

31

men kan også la vær. Trynefaktor på dette gitt!

32
Gråbein

Da jeg gikk på gymnaset hadde vi også en fraværsgrense (selv om det ikke het det da). Folk kom seg opp. Jeg aner ikke hvorfor de gikk bort fra den, men lærere priser seg lykkelig over at den er gjeninnført. Om du sliter, er noe av det beste å komme seg opp og gjøre noe (lediggang er ikke bra), og å eksponeres for ting som ikke alltid er like gøy eller hyggelig. I voksenlivet er det langt strengere; at gymnaset gir et lite innblikk i konsekvenser av å ikke møte opp er en nyttig ting.

Nå syns sikkert noen at jeg høres ut som jeg er ei sur gammal kjerring, men jeg skjønner meg ærlig talt ikke på hvorfor elever nå ikke kan akseptere at man faktisk må møte opp. Ansvar for egen læring, osv. Møter du ikke opp går du glipp av mye - både kunnskap og sosialt. Gymnaset er et fint sted å få seg gode vaner som å møte opp (til tiden) og ta ansvar. Å skulle erverve seg disse vanene senere i livet (når du MÅ gjøre det) er ikke like lett.

Til deg med sosial angst: det er kjipt å ha, jeg kan relatere til det, men den beste måten å bli kvitt den sosiale angsten er å eksponeres for sosiale situasjoner der du gradvis vil oppleve at a) ingenting fælt skjedde, og b) angsten slipper. Å unngå noe fører bare til forverring.

33
Arbeidslivet

gir rett til egenmelding. I skolen kalles dette skulk...

34
Emilie

Du har en veldig naiv innstilling til hvordan vgs kan oppleves.. Jeg gikk på en veldig liten vgs i en klasse jeg ikke trivdes i i hele tatt, hadde så og si ingen venner og utviklet sosial angst på grunn av hvor jævlig det var. Det er ikke akkurat så lett å dra på skolen når du ikke engang har noen å spise lunsj med. Og ja, jeg innrømmer at jeg droppet enkelte timer som ikke var så viktige rett og slett fordi jeg trengte å ta hensyn til psyken min.

Heldigvis kom jeg meg gjennom det, men det er ikke sikkert jeg hadde gjort det hvis vi hadde hatt fraværsgrense. Nå studerer jeg, har mange venner og dropper aldri forelesning, og det er fordi jeg trives på universitetet. Hvis elevene ikke møter opp må man se på hvorfor de ikke gjør det i stedet for å tvinge de på skolen. I mitt tilfelle handlet det ikke om latskap, det handlet om at jeg ikke trivdes på skolen i hele tatt og fikk angst av å være der.

35
@Emilie

Fravæesgrensen er jo ikke innført som tvang og er ikke et tiltak som er der for å ødelegge for syke elever. Om noen er borte mye gir det et tydeligere signal om at det er noe galt. Uten fraværsgrensen var veldig mange borte - noen av mer eller mindre legitime grunner, andre skulket. I dag er det mindre skulking i skolen, så det er nå lettere å få øye på de som tidligere kanskje hadde forsvunnet i mengden da fraværet generelt blant elevene var så høyt. For folk som ikke er lærere er det ikke så lett å skjønne at en lærer ikke kan ha oversikt over alt som foregår - husk at en lærer er ansatt til å formidle kunnskap, ikke til å agere som skolepsykolog.

Det er mange som ikke har venner og sliter på grunn av det. Jeg har selv hatt perioder der jeg var mye alene, og det var vanskelig til tider. Dog blir det ikke bedre av å holde seg hjemme. Det er noe dritt, særlig når man er tenåring og generelt mer usikker i seg selv enn når man er voksen, men med mindre man bytter skole har man ikke så mye valg. Det blir som regel bedre av å komme seg opp og utfordre ubehaget. Har man legitime grunner for fravær vises det som regel skjønn (til en viss grad), og ved å være åpen gir man skolen muligheten til å tilby hjelp. Er det snakk om mobbing, for eksempel, må man fortelle noen om det (eller skolen direkte) for at skolen skal kunne hjelpe. Ingen er tankelesere.

I arbeidslivet vil man kunne få egenmelding, men om egenmeldingene hoper seg opp, vil det få konsekvenser. Du syns kanskje det er naivt å be folk om å forsøke å hoppe ut i det, men det er faktisk det eneste som hjelper (med mindre det er snakk om noe virkelig traumatisk, noe som gjelder de aller færreste. Å ikke ha venner er ikke traumatisk, men det er veldig kjipt). Ofte kan det å ikke møte opp gjøre det desto vanskeligere å gå venner: andre går ikke sjansen til å bli kjent med deg, og andre oppfatter mye fravær på ulike måter (de er jo ikke tankelesere).

Sosial angst er noe av det letteste å kurere. Det høres kanskje arrogant ut, men faktum er at de aller fleste blir veldig fort veldig mye bedre ved rett behandling. Behandlingen er eksponeringsterapi, der man utsetter seg for sosiale opplevelser i gradvis mindre kontrollerte omgivelser. Kort fortalt, bytter man ut negative tanker og erfaringer rundt sosiale situasjoner med positive opplevelser i samme type situasjon. Det høres lett ut, men det er det mest effektive. Man lærer seg teknikker for å bedre håndtere situasjonen, og opplever positive resultater. Dette er dermed det motsatte av det "enklere", mer behagelig enn alternativet (for det ER med behagelig å dra enn å utsette seg for noe behagelig. Ulike typer angst er nettopp en gammel evolusjonær mekanisme gome wrong. Der vi på savannen flyktet for å unngå fare, er angst en slik respons knyttet til noe man selv feilaktig oppfatter og har lært seg at er farlig). Å unngå en situasjon blir en ond sirkel der man forsterker sin egen oppfatning at X eller Y er farlig, og at det eneste som kan lindre det er å komme seg vekk. Dette er en rasjonell respons dersom X eller Y er en løve eller tiger, men langt mindre gunstig dersom X eller Y er andre mennesker eller visse, teknisk sett ufarlige situasjoner (som å møte opp i gymtimen).

Tips: sliter du med noe som forhindrer deg i å gjøre ting som er gunstig for deg, oppsøke hjelp. Der er vondt, men det eneste som hjelper er å ta turen ved hornene. Unngåelse kjennes kanskje godt ut der og da, men gjør vondt etterpå og særlig på lang sikt. Ta det fra en som unngikk å få behandling for egne psykdommer i over 10 år og som i dag kjemper for og håper at unge skal gjøre det jeg ikke gjorde og dermed unngå å kaste bort alt for mange år av livet.

-Gråbein

36
@Gråbein

Som sagt har jeg mange venner og ikke sosial angst lenger nå. Det er veldig lett å si at alt blir bedre bare man møter opp men problemet var miljøet på skolen jeg gikk på, klassen var veldig splittet og jeg passet ikke inn i noen av klikkene. Når jeg i tillegg opplevde baksnakking og kommentarer fra mange i klassen var det mye bedre for min psykiske helse å droppe skolen enkelte dager. Hadde faktisk ikke klart meg gjennom det hvis vi hadde hatt fraværsgrense.

- Emilie

37
@Emilie

Jeg har ikke sagt at "alt blir bedre bare man møter opp", men det blir ikke bedre av å unnvike problemene. All psykologisk forskning peker på viktigheten av å forsøke å delta, komme seg opp og ut. Lediggang øker sjansen for mer ruminering og en følelse av at det er desto vanskeligere å "plutselig" møte opp igjen desto mer man er borte. Det er klart at desto mer man opplever at omgivelsene motarbeider deg (som ved mobbing, utfrysing, osv.), desto mer ubehagelig er det å skulle stå i det. I tillegg håndterer ulike folk ting ulikt (se bare på befolkningen i krigsrammede land, der noen får PTSD, mens andre ikke gjør det og lever godt - omgivelsene tatt i betraktning).

For å gjenta meg selv, fraværsgrensen er ikke tilbake i skolesystemet for å ødelegge for de som sliter. Om man snakker med skolen skal det vises skjønn (til en viss grad). Og igjen, en fraværsgrense gjør det lettere å se og fange opp de som ikke møter av diverse grunner. De årene det ikke var fraværsgrense, ble dette utnyttet av andre som drev med ren skulking. Å skulle plukke ut en som var borte på grunn av kvelende angst ble langt vanskeligere. Om ikke vedkommende sa noe, hvordan skulle en lærer med 30+ elever i hver klasse kunne skille den med angst fra den som bedrev dank? Da jeg gikk på gymnaset hadde vi et par stykker som var mye borte. Da det også den gangen var en form for fraværsgrense, skjønte læreren nok fortere at årsaken til fraværet var noe alvorlig (noe det også var, da en hadde fått kreft, og den andre hadde gått på en kraftig psykisk smell). Begge fikk for øvrig mye oppfølging fra skolen og en tilpasset timeplan så langt det lot seg gjøre. Jeg sier ikke at det er lett å skulle si i fra, særlig om man oppfatter sykdommen som noe tabubelagt, eller det er snakk om mobbing, men det er faktisk oftest det som må til for at systemet skal forstå hva det dreier seg om. Det virker kanskje åpenbart, men jeg tror mange tenåringer er lite lystne på å "sladre" eller søke hjelp hos de voksne på skolen (er det noe SKAM og Lovleg har vist, er det hvordan tenåringene ikke vil involvere voksne). Det skal også sies at det er forskjell på hvor mye kompetanse ulike skoler besitter og hvor enkelte læreres fleksibilitet, men de aller fleste vil at elevene skal både gjøre det bra og ha det bra.

Jeg kan ikke vite hvordan du hadde klart deg på skole med fraværsgrensen, og det kan (for å være litt pedantisk) nok ikke du heller, da det ikke var den realiteten du befant deg i, og dine valg var (som for alle andre) tatt på bakgrunn av det du opplevde. Det man kan si noe om, derimot, er at lærere rapporterer om en stor nedgang i fravær, at det er lettere å undervise (det er vanskelig å formidle kunnskap til noen som ikke er der. Å bare lese pensum alene er ikke en god erstatning), og at det er lettere å fange opp elever som sliter. En reform skal gagne det store flertallet, og man kan tilpasse for minoriteten av elevene som det ikke passer for. Og det vi vet fra den psykologiske forskningen, er at desto tidligere noen får hjelp, desto større er sannsynligheten for å bli helt frisk (ikke vent over 10 år som meg, med andre ord). Dessuten, å bli stilt krav til gagner de aller, aller fleste.

PS: Mitt lange innlegg om å søke hjelp osv. ved ulike former for angst var ikke nødvendigvis rettet til deg direkte, men heller en mer generell oppfordring til andre (det samme gjelder mye av det andre jeg skrev i dette og foregående innlegg). Det er godt å høre at du er på et bedre sted nå (for å oversette uttrykket direkte fra engelsk), både psykisk og fysisk. En ny start med folk som ikke vet noe om deg kan være fantastisk for mange.

-Gråbein

38

Eg er heilt ueinig med deg i alt, Gråbein, bortsett frå at man trenger å søke hjelp for angst.

Det var ikkje fråværsgrense då eg gjekk på videregåande, og eg hadde mykje fråvær på grunn av mobbing og udiagnostisert psykisk sjukdom. Angsten og depresjonen blei forsterka då eg fekk beskjed om at eg heldt på å stryke i fleire fag på grunn av fråværet mitt. Då eg fekk vite at eg strøyk i det eine faget, stakk eg av frå skulen med planer om å ta livet mitt. Før eg rakk det blei eg heldigvis plukka opp av nokre gode menneske som tok meg med på legevakta. Eg var så redd for at eg aldri kom til å kunne forlate situasjonen eg var i.

Psykisk sjukdom fungerer ikkje som ein influensa. Du våkner ikkje ein dag, oppdager at du er psykisk sjuk, og ringer legen for å få ein legeerklæring. Det kan være ein tung prosess å komme gjennom det. Det hjelper å ha tiltak rundt seg. For meg hjalp det å ha forståelsesfulle vaksne som fant gode løysingar. For eksempel hadde eg lærarar som brydde seg.

Nokre folk har argumentert med at fråværsgrensa vil gjere det enklare å kjenne igjen når nokon slit, og å følgje opp dei. Men det trur eg ikkje på eit sekund. Fraværsgrensa er så latterleg låg at det vil være umogleg å forstå om nokon har ureglementert fråvær på grunn av omgangssjuka eller om det er fordi dei slit. Du kan være sjuk i éin dag og stryke i eit emne, viss det er fagdag i eit av dei mindre faga den dagen. Det er ein så smal margin at det er umogleg å bedømme om nokon har problemer på grunnlag av det.

I tillegg har vi jo sett at fråværsgrensa har hatt negativ påverkning på fastlegekontor, ved at folk møter opp for å få legeerklæringar for eksempelvis omgangssjuke, som i alle andre situasjonar man møter i livet er grunnlag for eigenmelding. Folk bruker opp verdifull tid hos fastlegane, og setter heile venterommet i smittefare.

Som svar på kritikken om fråværsgrensa har Torbjørn Røe Isaksen også vist at han ikkje aner kva slags timetall det er snakk om, og at han ikkje forstår at ulike fag har ulike tidsplaner og derav ulik terskel for fråværsgrensa. Det er ganske talende at dei som har gjennomført lovgivinga ikkje ein gang er kjent med kva dei har gjennomført.

Eg veit om to tiltak eg trur hadde fungert mykje bedre enn ein regel som straffer dei ressurssvake, gir lærarane og fastlegar større arbeidsmengde, og har ført med seg større smittefare for nokre sjukdommar: fleire lærarar og helsepersonell på skulen. På mi skule var helsesøster der to timar i veka. Det er alt for lite. I staden for å straffe elevane for å være sjuke, burde vi ha fleire folk som tek vare på dei. For meg ordna det seg då eg endeleg fekk sjukemelding, og det viste seg at det er mogleg å ta videregåande uten å møte opp i alle timane. Men eg trudde på eit tidspunkt heilt seriøst at presset om å møte opp kom til å drepe meg. Eg lurar på korleis det hadde vore viss eg hadde gått på skule under dei reglane dei har no.

39
første klassing på videregående

ååå du vet ikke hvor dritt det er. Spesielt hvis man er som meg og har sosial angst og går på en dritt skole som ikke bryr seg. Kan helt klart si at første klasse på videregående er det verste skoleåret jeg har opplevd.

40
Hildegunn

Selv om jeg elsker klippene med Gunnhild og Sara må jeg si det var fint å se Alex og Peter igjen også 🙂

41
Alex og Peter

Enig! Lurer på hvordan Peter kommer til å reagere når han hører om aborten. Han kommer ikke til å like det! Synes det burde vært mer om at det faktisk er en veldig vanskelig avgjørelse å ta abort. Det er ikke så enkelt som at man bare bestemmer seg og så gjør man det liksom.

42

Heilt einig! Forstår kvifor det har vore så mykje med berre Gunnhild og Sara no, men syns det var godt å sjå igjen Alex og Peter.

43
Hildegunn

Noen andre som lot merke til den hodeløse dukken i vinduskarmen?

44
☺️

Og spillet Kokkelimonke i hylla...

45
Peter...

.. er på sporet...

46
nei nei nei

Hvis Peter ender opp med å bli en av de folka som er så sykt imot abort og begynner å være en dritsekk mot Sara så kommer jeg seriøst til å skrike. Sara trenger virkelig ikke det nå.

47

Å vera imot sjølvbestemt abort gjer deg ikkje automatisk til ein drittsekk. Det handlar meir om at ein har ulike syn på kva eit liv er og kortid det byrjar.
Dersom Peter er imot abort er det slett ikkje sikkert at han ynskjer å gjere det vanskeleg for Sara. Dersom ein har empati klarar ein å setje seg inn i at situasjonen er vanskeleg for Sara, og då vil det ikkje ha noko føre seg å ta opp kva han meiner og tenkjer om det. Det vil berre gjere det vanskelegare for henne. Ein er ikkje ein drittsekk fordi ein har ulike meiningar.

48
Alex og Peter

Ja, Peter har nok en annen mening. Han er nok imot abort, og det betyr bare at de ser forskjellig på når et menneskeliv begynner. Både Saras syn og Peters syn er like verdifulle. Men jeg tror Peter kan være imot at Sara tok abort, men samtidig like Sara. mot handlingen, men for personen liksom. Man er ikke drittsekk fordi man har ulike meninger.

49

Ja, helt enig. Man må få lov å ha ulike meninger.

Men selvom Peter kanskje er i mot abort så er det jo et annet aspekt med saken. At graviditeten skjedde utenom et fast forhold som også kanskje er etisk feil i følge Peters tro. Men alt dette blir bare spekulasjoner. Det er ikke sikkert Peter er i mot noe som helst tross alt. Han trenger ikke synes det fordi han er kristen og fordi kristendommen "sier det"

50
Peter

men eg e'kkje sånn vel??

51

Eg trur Peter kan støtte Gunnhild no...

52
redde seg sjølv

... før ein kan redde andre.

53
Peter og Alex

... men hva var det der med at Peter knipsa til den greia på genseren til Alex..? Er det ikke mulig at det er noe imellom de to? At gutten som er så populær blant jentene, egentlig best liker gutter?

54

Please!

55

Det var løye!

56
Kritikarbeistet

Gymlæraren er ein føkkings cunt

57
....

Hvilken lærer sender sånne meldinger...?

58
Hvilken lærer sender sånne meldinger...?

Ingen. Dette er fiksjon. (Eller en litt uproff lærer, som egentlig bare er menneske, som er lei av elever som lover og lyver...) Meldingen var urealistisk, men er kanskje gjort litt overtydelig for at alle som ser på serien skal forstå problemet med å ikke møte opp på skolen og ikke ha legeerklæring.

59

elsk på den stygg-fine genseren til gunnhild <3 tror bare jeg har sett det mønsteret på pledd før

60

Hva heter sangen som spilles så vidt på slutten?

61
Vegard

Fay Wildhagen - Oh, my love (feat. Thomas Dybdahl)

62
Kafe

Jeg vet ikke sangen, men det hørtes veldig ut som Fay Wildhagen

63
LærerM

Gunnhild stryker ikke, hun står i fare for å få IV til jul dersom hun ikke leverer godkjent dokumentasjon på fraværet, hun skal også informeres om muligheten til å søke om 15% fravær. Irriterende faktafeil.

64
Hvilken lærer sender sånne meldinger...?

...Men i tillegg til at hun har udokumentert fravær, har Gunnhild unnlatt å møte til vurderingssituasjon. En ekstra vurderingssituasjon som hun selv bad om etter skulk, og som hun fikk innvilget. I lærerens øyne er det rimelig dårlig. Han ga henne en ekstra sjanse til vurdering etter udokumentert fravær. Hun må ha tilstrekkelig med vurderinger for at læreren skal kunne sette karakter. Men det blir IV, ikke stryk.

65
Milena

Hver gang jeg ser Peter får jeg lyst på en bibelbolle.

66

Kjipt at dere spoiler handling i dagens episode av EOTB

67

Hva er EOBT?

68
Alex! Så jeg har savnet deg!❤

Jeg shipper Sara og Alex, de er så søte sammen ?

69
2 par

Ja, og så kan Peter ta vare på Gunnhild, for han har tenkt seg om og funnet ut at de er de rette for hverandre.

70
Sukk

Nokre gonger syns eg Lovleg er FOR realistisk. Kunne ikkje vi fått ei "happy end" på forholdet mellom Sara og Gunnhild etter haustferien? Sara er framleis varm-kald-varm-kald.

Bra gjort av skulespelarane uansett. Får i alle fall fram følelsar og engasjement hos meg. Og eg blir meir og meir glad i Gunnhild - ho er alltid varm.

71
Blikket til Alex

Skarpt blikk på han karen der

72
De er så kjekke!

Syns Peter og Alex er SÅÅÅÅ kjekke!! Og liksom at jeg kjenner de.

73
Ikkje gå, Gunnhild!

Når ein har ei historie med å føle seg uønska, ikkje bra nok eller latterleggjort, får ein ofte tendens til å tolke alt som skjer i lyset av tildlegare erfaringar. Eg skulle ønske at Gunnhild vart sitjande saman med Sara og dei andre. Ho skulle vist dei meldinga og opplevd fellesskap i staden for å gå. No blir det liksom "unnskyld at eg er til, skal prøve å ikkje ta så stor plass.." TA PLASSEN DIN, GUNNHIILD!

74
tænkte også please stay

snak med de andre om den text og brug dine venner Gunnhild

75
Problemet med meldingar

Sara får melding om at ho ikkje får vere koreograf. Atle svarar ikkje når ho ringer tilbake. Gunnhild får melding om at ho kjem til å stryke i gym. Ingen samtale. SÅ mykje som kunne vore løyst betre om folk snakka saman i staden for å berre sende meldingar.

76
Sara lyver

om at hun ikke gidder å være koreograf likevel. Og det gjør hun veldig overbevisende.

77
Foreldrestøtte

Nå syns jeg tida er inne for å få foreldra dine på banen, Gunnhild, det hjelper ofte å snakke sammen. Lettere så se løsninger da.

78
Ååååhhh..!

Jeg syns så synd i Gunnhild! Nå må det snart gå hennes vei!

79
Ivar The Boneless

Nå må Ivar komme til unnsetning på sin hvite hest, dvs. sin gamle bil. Gunnhild trenger en road trip og få lufta tankene sine.

80
paradise

Det eneste med paradise er at man føler seg normal selv

81
MMer

Elsker at Sara har på seg en genser fra Marcus og Martinus sin kolleksjon❤️❤️

82
Cili

Er det bare eg så ser korleis Sara blir mot Gunnhild kvar gong andre kjem. Ho vil berre ha Gunnhild når ho ikkje har nokon andre. Ho er i tillegg ofte frekk i måten ho snakker til Gunnhild, sånn oppgitt, at ho snakkar ned til henne. Dette er eit skeivt venskap meiner eg! Sara trivst best når ho får all merksemd i rommet. Ho virkar svært usikker på seg sjølv, men hevder seg på rakke ned på andre, eller ta for seg der ho kan. Eit bevis på det er også det at ho klina med Lasse! Ingen gode venninne gjer det hvis dei kjenne forhistoria, som ho faktisk gjer her.

83
Også

Med Luna da de skulle ha øl

84
Lærer sjæl

Dette er ikke verdens undergang. KRØ er jo et gjennomgående fag (karakter først etter vg3). Dersom Gunnhild fortsetter å følge faget, slik at hun har et vurderingsgrunnlag, vil hun kunne fortsette i vg2 og vg3 uten problem, selv om hun får IV i vg1. Men det er ikke sikkert Gunnhild (eller de som har laget Lovleg?) vet det, da. Synes for øvrig KRØ-læreren er innmari hard, her! Hva med å snakke med eleven? Det er noen rare lærer-typer her. Samme med norsk-læreren. «Litt mer innsats neste gang». DET ER INGEN TILBAKEMELDING! Hva skal hun gjøre med den, liksom?

85
Fiemus ??

?

86
Mathukkaa

EX ON THE BEACH, HAHAHAHAH

87
Mathukkaa

Ex on the beach, hahahhhaha

88
Enda et Riwåtsjdikt ,denne gangen en klassisk limerick ført i pennen av Mie

Kan universet please Vippse litt ekstra med tid
til sånne dager der sjansene fyker forbi
Du ble dragen til Trym
Og du stryker i gym
Men med Vippset tid kunne og lærern blitt blid!

89
Hvor tar du det fra?????

Elsker metaforene og rimene dine!

90
Mie- jeg tar det fra hjernen min,og rimordboka ?

Tusen takk ❤️ ???